Od detstva ho zaujímalo kreslenie a maľovanie. Študoval na grafickom oddelení Školy umeleckého priemyslu v Bratislave a na oddelení figurálneho maliarstva na VŠVU v Bratislave. Ako študent hral hokej, futbal, volejbal, tenis a stolný tenis. Spolu s Milanom Adamčiakom, Igorom Gazdíkom, Pavlom Breierom a Petrom Meluzinom založili začiatkom 80. rokov UFOgalériu, prvú fiktívnu galériu pre tzv. kozmohumanistickú kultúru. S Adamčiakom a Petrom Rónaiom na začiatku 90. rokov tvorili zoskupenie Nová vážnosť. Po roku 1968 sa otáznik stáva jeho znakom spochybňujúcim skutočnosť a odkazujúcim na veci neznáme a nezodpovedané. V tvorbe Júliusa Kollera je veľmi pálčivou najmä otázka budúcnosti ľudstva.
Július Koller doštudoval v polovici 60. rokov a ako umelec na voľnej nohe začína pôsobiť v období, keď sa na chvíľu uvoľňuje politická situácia v Československu a aj umelecká scéna sa otvára novým myšlienkam. Viacerí umelci, často Kollerovi rovesníci a spolužiaci, prekračujú tradičné rámce umenia, ktoré má byť vystavované v galériách a snažia sa ho preniesť bližšie k divákovi. Umenie sa chce viac prepojiť so životom, stať sa jeho oslavou.
Intervencia vojsk Varšavskej zmluvy v auguste 1968 a predovšetkým II. novembrový zjazd ZSVU v roku 1972, na ktorom bolo odsúdené umenie rozchádzajúce sa so zásadami socialistického realizmu, komplikujú mnohým umelcom možnosti slobodnej tvorby a jej prezentácie. Svoje diela často predstavujú iba úzkemu okruhu kolegov pri osobných stretnutiach alebo dokonca poštou. Veľmi dobrými príležitosťami na stretnutia sú tiež turistika a šport.
To všetko sa odráža aj v tvorbe Júliusa Kollera. Hoci vyštudoval maliarstvo, nezaujíma ho vytváranie ilúzie – napodobovanie skutočnosti. Oveľa podstatnejší je preňho zmysel zobrazovania, čo ho čoskoro privádza k práci s textom. Textom zaznamenáva, maľuje, komunikuje. Zapisuje dobové udalosti, prepisuje správy z tlače, maľuje typografické a „kaligramové obrazy“, rozposiela karty či telegramy potlačené slovami zostavenými z písmen z domácej detskej tlačiarničky. Koller tak vytvára tzv. mailart. Mailartoví umelci posielajú svoju tvorbu na „pohľadniciach“, aby podporili osobnejší vzťah medzi divákom a dielom.
Pre Kollera je umenie, predovšetkým to v galériách, čímsi odtrhnutým od človeka a života. On sám usilovným zaznamenávaním a interpretovaním života, zbieraním a vyhodnocovaním toho, čo život so sebou prináša, vnáša život do svojej tvorby a naopak. Podľa Kollera by malo živé umenie človeka pretvárať – jeho osobne napr. na tzv. UFOnauta.
Pred pozretím videa: Stretli ste sa už s umením mimo galérie? Ako ste zistili, že je to umenie? Skúste sa zamyslieť nad tým, čo pre vás robí umenie umením.
Po pozretí videa: Július Koller ešte ako študent zbieral napríklad nálepky zo zápalkových škatuliek, komiksy, knihy, noviny a časopisy. Určite aj vy niečo zbierate. Ale je to naozaj zbieranie alebo iba hromadenie? Porozprávajte sa o tom, čo, ako a prečo zbierate. Máte kritériá, podľa ktorých viete, čo do vašej zbierky patrí a čo nie? Zháňate to, čo v zbierke ešte chýba? Má vaša zbierka aj nejaké kategórie? Ako a kde ju uchovávate? Môže ju niekto vidieť? Podobné otázky „trápia“ aj múzeá a galérie.
Porozprávajte sa o možnostiach a význame komunikácie v extrémnych podmienkach akými sú napríklad cenzúra alebo karanténa. Ako sa v takých situáciách dostať k správam, ako sa spojiť s kamarátmi, či dať o sebe vedieť?
Vytvorte dvojice, trojice alebo štvorice a zahrajte si kresliarsky pingpong. Striedajte sa pri jednotlivých ťahoch kresby. Reagujte na kresbu „hráča“ na ťahu pred vami. Určite si aj rytmus hry – striedania. Ten sa môže postupne zrýchľovať. Každý nový ťah je komentárom, interpretáciou a dopovedaním predchádzajúceho ťahu.
Vyberte z ľubovoľného textu vetu alebo jej časť – odkaz pre ostatných. Nemusí to byť iba odkaz vo forme textu. Tým, že vetu vyjmete z pôvodného kontextu, dostane nový význam. S vetou budete ďalej pracovať a sledovať, ako sa mení jej forma a význam. Napíšte ju 30-krát. Je rozdiel medzi prvou a poslednou? Pozmenil sa význam znásobením? Meňte veľkosť písma, tvar „riadku“, písací nástroj, umiestnenie na papieri...