Späť domov

Roman Ondak

✸ 1966, Žilina
Viac info

Žije v Bratislave, kde vyštudoval maľbu na Vysokej škole výtvarných umení (1988 – 1994). Ako jeden z mála slovenských autorov pôsobí najmä na medzinárodnej umeleckej scéne a vystavuje veľa v zahraničí. V začiatkoch svojej umeleckej tvorby robil koláže a kresby, neskôr viacvýznamové objekty. Postupne prestal vytvárať materiálne diela a jeho výstavy boli založené na aktivite a interakcii. Jedna z výstav spočívala v textovom zadaní pre pracovníkov galérie, pri ďalšej zas jednoducho napodobnil realitu vonkajšieho sveta a preniesol ju do galérie.

Diela a témy

Mnohé Ondakove diela boli vytvorené len raz, nedajú sa zopakovať, ako napríklad Loop na Benátskom bienále alebo dielo SK Parking, ktoré vidíme aj na videu pred budovou Secession vo Viedni. Autor ich koncipoval pre konkrétne miesto a nazývame ich preto miesto-špecifické (site-specific art vytvorené pre daný priestor). Miesto nemá len materiálne vlastnosti, vytvárajú ho aj ľudia tým, ako ho používajú, či aký vzťah k nemu majú. Ak umelec vytvára dielo pre konkrétne miesto, zohľadňuje ako vyzerá, ale aj to, ako ho ľudia v danom kontexte vnímajú. Takéto dielo je iba zriedka možné preniesť na iné miesto.

Ondakovu tvorbu môžeme zaradiť ku konceptuálnemu umeniu. Ide o súbor rôznych stratégií, konceptov či ideí, ktoré sú často prebraté z bežného života a prenesené do kontextu umenia. Narúšajú tak hranicu medzi umením a každodenným životom. Ondak zohľadňuje to, na akom mieste a v akom kultúrnom kontexte má byť umelecké dielo vystavené a zaoberá sa aj jeho divákmi. Ako sa správajú v galérii? Prečo tam chodia a čo tam hľadajú?

Ďalším Ondakovým námetom sú ľudské spomienky, zážitky či zvyky. Tie sú do veľkej miery individuálne, ale existujú aj také, ktoré zdieľajú isté kolektívne hodnoty a sú prítomné naprieč rôznymi kultúrami. Keď sa s nimi stretneme v galérii, vyvolávajú v nás emócie a asociácie. Vo videu sú zobrazené diela, ktoré pracujú s prenosom bežnej situácie do galerijného prostredia. Príkladom je Meranie vesmíru – návštevníci prichádzali do prázdneho priestoru a pracovníci galérie odmerali ich výšku a zakreslili ju na stenu. Dielo Dobré pocity v dobrých časoch tvoril umelý rad pred galériou, ku ktorému sa postupne pridávali okoloidúci.

Námety na diskusiu

Pred pozretím videa: Čo pre vás znamená každodennosť? Máte ju radi? Alebo ste radšej, keď sú dni stále iné? Je pre vás každodennosť dôležitá? Kedy sa bežná situácia môže stať výnimočnou?

Po pozretí videa: Pomenujte, čo všetko môže byť podľa vás umeleckým dielom. Prekvapilo alebo nahnevalo vás niekedy nejaké dielo (v galérii, na internete či v TV)? Popíšte ako a prečo?

Čo vám napadne, keď vidíte rad, v ktorom čakajú ľudia? Priťahuje vás, lebo ste zvedaví, na čo čakajú? Alebo vás naopak hnevá, že pred vami je množstvo ľudí a vy musíte čakať? Ako by ste sa cítili, keby ste po dlhšom čase zistili, že je to hraný rad?

Aktivity

Roman Ondak v diele Dobré pocity v dobrých časoch hovorí: „Samotný rad nie je ani tak o čase, ale skôr o tom, ako čas vnímame. Keď v rade stojíte, tak sa dostávate do úplne inej roviny vnímania času ako tí, čo ho len pozorujú zvonku.“

V akej situácii v škole vám najpomalšie / najrýchlejšie plynie čas? Najprv ju podrobne charakterizujte z hľadiska priestoru, zvukov či pocitov. Skúste nájsť spôsob, ako túto situáciu zachytiť napríklad vo forme zvukového záznamu alebo jednoduchého gesta.

Inštruované dielo je dielo, ktoré môže umelec poslať do galérie bez toho, aby tam musel prísť. Pracovníci galérie spravia dielo podľa toho, aký postup im napísal.

Vyberte si dielo a začnite opisovať ako vyzerá, z čoho je vytvorené a pod. Napísaný text prečítajte svojmu spolužiakovi, ktorý dielo vyhotoví.

Externé odkazy

Rozhovor s umelcom, v ktorom spomína aj diela z videa:
https://www.artantiques.cz/umeni-vsednich-situaci
Roman Ondak v databáze Kunsthalle Bratislava:
http://artbase.kunsthallebratislava.sk/umelec/7446
Beata Jablonská o Ondakovej tvorbe:
https://www.artdispecing.sk/recenzenti/beata-jablonska/trhliny-v-realite-istoty-v-umeni/