Späť domov

Pablo Picasso

✸ 1881, Malaga, Španielsko
✝ 1973, Mougins, Francúzsko
Viac info

Svetoznámy maliar, sochár, keramikár i dizajnér, ktorý výrazne ovplyvnil umenie 20. storočia a zanechal po sebe obrovské dielo. Jeho unikátny umelecký talent sa prejavil už v detstve a ranej mladosti. Jeho otec bol učiteľom kreslenia, odmalička sa tak veľmi intenzívne venoval kresleniu a maľovaniu. Študoval na Akadémii umenia v Barcelone už ako 15-ročný. S prestávkami prežil celý život vo Francúzsku.

Diela a témy

Umelecký svet ovplyvnili začiatkom 20. storočia viaceré vedecko-technické objavy. Vytvorili sa podmienky pre revoltu a vznik nových avantgardných umeleckých smerov, ktoré sa rozchádzali so staršími tendenciami umenia konca 19. storočia. Umelci začali experimentovať vo výtvarnom výraze a zachytávať nové videnie skutočnosti novými výtvarnými prostriedkami. Avantgarda (predvoj) bola vzdorom umelcov voči spoločnosti. Charakterizujú ju aj kolektívne programové úsilia a umelecké manifesty jednotlivých smerov.

Tvorba Pabla Picassa je veľmi rôznorodá a rozsiahla. Za namaľovaním legendárneho diela Avignonské slečny stojí mnoho úsilia, rozhovorov a skíc. Picasso sa tu pokúsil zaznamenať svoj traumatizujúci zážitok z nevestinca. Vyzývavý pohľad slečien má diváka zneistiť. Pred namaľovaním obrazu uchvátilo Picassa umenie vzdialených kultúr. Africké masky privezené z francúzskych kolónií a iberské sochy ho podnietili k rozmýšľaniu o novom spôsobe maľby objektov.

Na reliéfoch obdivoval plochy a proporcie, ich zjednodušenie na geometrické tvary, ktoré sa stali základom nového umeleckého štýlu – kubizmu. Kubizmus radikálne spochybnil pravidlá zobrazovania, nielen z hľadiska perspektívy a zjednodušovania tvarov. Verejnosťou nebol prijatý s nadšením.

Obhajcovia kubizmu tvrdili, že prirodzené videnie je ochudobnené, lebo nevidíme predmet zo všetkých strán. Otvára sa tak nová téma mnohoznačnosti znaku. Picasso si napríklad tváre predstavoval ako znaky, ktoré si môže pri maľovaní vybrať zo širokého repertoáru, kombinovať ich a vytvárať významy v závislosti od kontextu. Príkladom je jeho hravé zamieňanie znakov v kolážach alebo socha s názvom Býčia hlava (1942), v ktorej spojením cyklistických riadidiel a sedadla vytvoril metaforu – obraz býčej hlavy.

Námety na diskusiu

Ako ovplyvnil technologický pokrok v 19. storočí umelecký svet? Vynález fotoaparátu, film, farby v tubách, nové dopravné prostriedky a cestovanie, elektrifikácia, väčší prienik informácií zo sveta.

Nachádzate aj v Picassovej tvorbe vplyv technologického pokroku?

U Picassa, ako aj v tvorbe ostatných avantgardných umelcov, stráca opodstatnenie presné zachytenie podoby človeka, krajiny a vecí.

Pozrite si aj ostatné jeho diela a popremýšľajte, čo všetko môže byť v jeho tvorbe hodnotné.

Spomeňte si a opíšte situáciu, kedy ste z vlastného rozhodnutia urobili niečo inak, ako sa od vás očakávalo a malo to pozitívny výsledok.

Preskúmajte Avignonské slečny. Je pravá strana namaľovaná rovnakým štýlom ako ľavá? Na ktorej strane vidno inšpiráciu africkými maskami?

Diskutujte o fenoméne kolonializmu, ktorý ako systém nadvlády a kontroly jedného štátu nad iným, nemal len ekonomické a politické motivácie, ale aj kultúrny rozmer.

Aktivity

Narysujte na výkres rozloženú sieť kocky tak, aby sa dala zlepiť (napríklad vo veľkosti 5 x 5 cm, na okrajoch nechajte malé výbežky, aby sa kocka dala dobre skladať). Vyberte pre žiakov fotky predmetov, ktoré nepoznajú. Ich úlohou bude nakresliť na jednotlivé políčka predmet postupne z každej strany: zhora, zdola, z ľavej strany, z pravej strany, spredu a zozadu. Ak sa niektorý predmet nedá nakresliť zo všetkých strán, vyberte si viac predmetov.

Kocku si vystrihnite a zložte. Postavte spoločné zátišie, ktoré sa mení otáčaním strán.

Externé odkazy